Terug

Artikel over gedeelde ondernemers ervaringen met:

Robojam in de Bijenkorf

Innovatie en de Bijenkorf zijn als Dolce & Gabanna of Viktor & Rolf: een krachtige combinatie. De ambitie is om de Bijenkorf naar de internationale top van de online Retail te brengen. Daar speelt technologie een onmisbare rol bij. Daarom hostte de Bijenkorf Rotterdam in november 2018 de tweedaagse Retail Robojam van Lab Fygital.
Deel artikel Facebook Twitter LinkedIn
Samenwerken aan innovatie
De Retail Robojam is een project van Lab Fygital, onderdeel van FutureProof Retail, in samenwerking met Creating 010 en Interactive Robotics. De deelname van de Bijenkorf kwam tot stand vanuit eerdere samenwerkingen tussen de Hogeschool Rotterdam en de Bijenkorf Rotterdam, waaronder een afstudeerbeurs en een project over fashion en duurzaamheid.

De uitdaging
Tijdens de Robojam gingen gemengde teams van ontwerpers, programmeurs en ondernemers aan de slag met de vraag wat sociale robots kunnen betekenen voor de Bijenkorf Rotterdam. Anne Defoort, Manager Services bij de Bijenkorf: “Bij aanvang van de jam heb ik de grootte, missie en merkwaarden van de Bijenkorf geschetst. In Rotterdam hebben we vijf verdiepingen en ruim 1800 vierkante meter. En dat moet een plek zijn waar iedereen zich bijzonder kan voelen. Daar horen merkwaarden bij zoals persoonlijke aandacht, creativiteit en duurzaamheid. Dat betekent bijvoorbeeld dat we geen robots willen inzetten om winkelpersoneel te vervangen - menselijk contact is juist essentieel voor ons. Hoe kun je robots dan wel inzetten om onze merkbeleving en missie te versterken? Dat was de uitdaging voor de deelnemers.”

 

“Wij vinden het belangrijk om samen te werken met scholen om op de hoogte te blijven van wat er gebeurt, om een band op te bouwen met de stad en om studenten een kans te geven in de praktijk te brengen wat ze in de theorie leren.”

 

De omnichannel winnaar
Na twee dagen brainstormen, ontwerpen en prototypen, presenteerden drie interdisciplinaire teams hun concept voor de jury. Deze bestond uit medewerkers van de Bijenkorf, Interactive Robotics en de opleiding New Community Retail van de Hogeschool Rotterdam. Zij letten op inventiviteit,
technische kwaliteit en praktische toepasbaarheid. Daarom kozen zij voor een robot die de brug slaat tussen de on- en offline service van de Bijenkorf en zo de seamless customer journey optimaliseert. Defoort: “Het concept was heel erg van deze tijd, en zette mij ook verder aan het denken.”
Deel artikel Facebook Twitter LinkedIn

Deel je ervaring

Praat mee over deze oplossing.
Weet je nog niet zeker of deze technologie iets voor jou is? Op het forum kun je vragen stellen aan andere ondernemers en ervaringen uitwisselen.
Naar het forum